Thursday, March 12, 2009

Fantasi Fantasia

Ingatan aku masih tajam lagi.Aku berada di awal sekolah rendah ketika perbualan ini terjadi dengan sahabat lama aku,Zainal Abidin.Sekarang Kapten dalam Malaysian Army.Masa itu masa rehat.Dialog dalam bahasa Sarawak.
'Jenal,camney tahun 2000 kelak oh?.'kata aku memulakan perbualan sambil berkongsi makanan yang dibawa dari sekolah.
'Mesti moto terbang,sekda lagik makey jeraya.Bestnya.Sik gago lagik nak makey kereta ngan moto.'balas Jenal.
Begitulah asyiknya aku dan Kapten Zainal berbicara.Sudah membayangkan tahun 2000 kereta tidak lagi menggunakan roda sebaliknya terbang,begitu juga dengan motosikal.Umur kami berdua cuma hingusan masa itu tetapi sudah berbicara mengenai betong expectation.Semuanya bicara sains fiksyen terikut-ikut dengan tontonan di kaca televisi.
Sekarang tahun 2009,walaupun kereta belum lagi terbang seperti aku dan Kapten Zainal inginkan tetapi perubahan teknologi sudah jauh berbeza.Malaysia agak ketinggalan sebenarnya dalam teknologi.Kita masih bangga dengan IT.Banyak negara di dunia sudah mempraktikkan bio teknologi dan nano teknologi.
Malaysia,bila lagi?
Noktah.

Related Posts with Thumbnails