Tuesday, February 24, 2009

Aku Dulu Jadi Seorang Ayah

Tujuh tahun dahulu di Hospital Selayang.
Aku bergegas ke Hospital Selayang.Masa rehat ketika itu.On the way ke hospital,aku sempat pegi kedai cenderamata beli hadiah.Kak Ana dapat baby.Sampai jer aku di wad bersalin,aku lihat Kak Ana senyum melihat kedatangan aku.Aku ngan Kak Ana ni rapat.Sama tempat kerja.
Aku lihat baby Kak Ana di sisinya.Baby boy.Kemudian Kak Ana suroh aku azan di telinga baby tersebut.Tersentak aku sekejap.Terpaku.Aku segera mengambil baby Kak Ana dan mengazankan ke telinga baby Kak Ana.
Allahu Akbar,Allahu Akbar.......Pada mulanya suara aku agak berketar-ketar nervous dan semakin lancar.................sampai habis
'Anak ni ayahnya ye....,'kata makcik yang turut menziarahi anaknya yang bersalin di katil sebelah sambil tersenyum manis.Aku membalas senyumannya.Lama jugak aku nak jawab.Aku sempat mengangguk tanda aku memang ayahnya.Sedih dan pilu hati aku bilamana lihat seorang baby lahir tanpa ayah yang tiada disisi akibat masalah keluarga.Yang menjadi mangsa baby boy ini.
Masa Kak Ana sebelum mengandung lagi,dia sudah bercerai dengan suaminya atas masalah yang tidak dapat aku nak siarkan disini.Itulah sebab aku terkedu lama nak jawab kata makcik tu.Senang cerita aku angguk je la.
Itulah pengalaman aku menjadi seorang ayah.Susah nak carik orang bujang seperti aku diberikan amanah untuk azankan baby yang baru lahir.Baby boy tu sekarang dah besar.Maybe darjah 2 atau 3 sekarang ini.Lama sudah aku tak berjumpa si Daniel ini.
Bukan senang nak jadi seorang ayah.
Jari aku yang ayu ini masih lagi terasa genggaman erat Daniel dulu.Jariku rindu.
Titik.
Related Posts with Thumbnails