Friday, April 10, 2009

Sorry To Say

Lihatlah kecelaruan cantingannya.Apa yang ko buat ni?

Motif apa ini?Anak buah aku pun reti buat macam ni siap tutup mata lagi.

Tiada kesungguhan.Main belasah jer.

Pagi tadi ada seorang graduan UiTM lulusan Bachelor in Fine Arts datang untuk memohon kerja sebagai textile designer.Wanita.
Bunyinya sedap.Sekali lagi Bachelor in Fine Arts,UiTM.Maka sesi temuduga dia bermula dengan mukaddimah panjang lebar mengenai hasil art work dia.Okay,setelah jemu menguasai jiwa aku terus aku suro dia buat praktikal canting kat frame.Hasilnya seperti di atas.Bagi yang buta batik,tentu anda akan kata,Waaaah,cantiks nyer.Sebenarnya hancur.
Ok,kenapa hancur.Jika anda kata anda minat batik,maka anda kena terus terang dan jujur dengan diri anda.Kenapa pula begitu?Anda kena berusaha untuk menampakkan minat anda dengan jelas.Modus operandi anda kena loud and clear.Bukan sembrono cincai.Lebih-lebih lagi bila anda datang untuk mohon kerja atau temuduga.Bila anda datang untuk mohon kerja,pastikan anda punya kesungguhan untuk mendapatkan kerja itu.Ingat bila berhadapan dengan aku,matlamat dan minat anda wajib jelas.Tidak hanya menghabiskan air liur meleh-leleh.Buang masa aku.Aku banak kerja tau tak.
Aku faham anda baru dalam industri ini.Tidak mengapa.Boleh diajar.Tetapi bila kesungguhan anda tiada,im so sorry to say you are not qualified eventhough you ada bachelor ke doctorate ke etc.Aku punya banyak pengalaman dengan graduan-graduan UiTM,UNIMAS,IKN dan IKBN.Berdasarkan kepada pengalaman aku,anda tidak cong dengan diri anda.Aku boleh agak.Kebanyakan ramalan aku tepat dan tidak mengecewakan.
Im so sorry.
Noktah.
Related Posts with Thumbnails